انبارگردانی و ثبت کالاهای شمارش شده

در پایان سال مالی به منظور بستن حسابهای پایان دوره، انبار گردانی از اساسی ترین گزارشات آماری و عدد به دست آمده، از موثرترین اقلام گزارشات سود و زیان به شمار می رود. به همین منظور در نرم افزار هلو بخشی با عنوان انبارگردانی طراحی شده که در چند مقاله به صورت کامل به آن می پردازیم.

در نرم افزار های مالی بخصوص نرم افزار حسابداری هلو از این امکان برای تطبیق و از بین بردن مغایرت بین موجودی واقعی انبار و موجودی کالاها، هنگام بستن حسابها در پایان دوره مالی یا برحسب نیاز در هر مقطعی از سال استفاده میشود .

 

نمایش لیست کالاهای انبار:

با این فرم برای تهیه گزارش جهت یادداشت انبارگردانی و شمارش کالاها میباشد که توسط آن می توانید از موجودی کالاها در نرم افزار هلو پرینت تهیه کرده و شمارش های خود را در آن وارد کنید که اصطلاحا به آن برگه شمارش انبار نیز گفته میشود . در صورت نیاز گروه اصلی ، گروه فرعی یا کد کالای خاصی را به دلخواه انتخاب نمائید و فقط از کالاهایی موجودی بگیرد که می خواهید عملیات انبارگردانی و شمارش را انجام دهید .

پس از کلیک بر روی دکمه تهیه گزارش فرم نمایش کالا به صورت لیستی باز میشود که در آن می توانید ستونهای گزارش گیری سایز، پهنا ، قلم و نحوه مرتب سازی گزارش را تنظیم نموده و سپس بر روی دکمه پیش نمایش کلیک کنید .

تائید عملیات انبارگردانی :

با انتخاب این گزینه فرم گزارش مغایرتهای انبار در نرم افزار حسابداری هلو نمایش داده میشود ، در این فرم باید در کادر انتخاب شمارش، شمارشی که باید موجودی با آن مقایسه شود را انتخاب نمائید . در قسمت انتخاب نوع عملیات یکی از دو گزینه کمتر از موجودی یا بیشتر از موجودی را انتخاب نموده و سپس می توانید با انتخاب گروه اصلی و یا گروه فرعی کالاهای آن گروه را مشاهده نمائید . با کلیک بر روی گزینه مرتب سازی ، نوع مرتب سازی فرم را براساس نام ، کد و یا مدل کالا تغییر دهید . تا کالا براساس آن مرتب شوند .

پس از انتخاب شمارش و تنظیمات مربوطه در صورت وجود مغایرت بین شمارش موردنظر و موجودی نرم افزار در ستون ثبت مغایرت کلیک نموده و سپس بر روی دکمه ثبت مغایرت کلیک نمائید . در این بخش از نرم افزار هلو پس از تائید پیغام مربوطه بصورت اتوماتیک عملیات ثبت انجام میشود. چنانچه عملیات کسری انبارگردانی باشد یعنی نوع عملیات کمتر از موجودی باشد ، طی سند و ثبتی که بابت فاکتور فروش بصورت اتوماتیک انجام میشود ، سر فصل فروش به ازای مبلغ اختلاف بستانکار و طرف حساب انتخابی به همین مبلغ بدهکار می گردد . چنانچه در عملیات اضافی  انبارگردانی یعنی نوع عملیات بیشتر از موجودی باشد ، پس از انجام عملیات و ثبت فاکتور خرید ، سر فصل خرید با مبلغ اختلاف بدهکار و طرف حساب مربوطه بستانکار می گردد .

.